Viral markedsføring – 5 skarpe der sikrer, at jeres indhold kommer ud at flyve

Det kan være en rigtig god ide, at ”være nøgen”, hvis I vil være sikre på at blive delt viralt. Det var i hvert fald et hit på de sociale medier, da værten Harald Rønneberg fra det norske talkshow Senkveld ”sprang ud” i nøgenyoga!

nøgen yoga

Men måske er I ikke lige indstillede på at udkomme nøgne i markedsføringens tjeneste, måske passer det bare heller ikke til jer som virksomheden, jeres budskab eller jeres målgruppe. Uanset hvad er det en rigtig god ide at råbe op med noget sjovt, skævt eller fx skørt, hvis I vil sikre, at I kommer ud at flyve viralt.

For viral markedsføring er ikke noget, du kan købe som sådan, det er noget, I skal gøre jer fortjent til. Først når nogen, I ikke kender, af egen fri vilje, finder jeres indhold så godt, sjovt, interessant, oplysende, provokerende.. at de ikke kan lade være med at dele det med deres venner, fx på de sociale medier, ja så praktiserer I viral markedsføring. Ikke før.

Her et par spørgsmål, som kan være med til at kvalificere jeres content, så det kommer ud at flyve med det rigtige budskab:

1. HVAD ER JERES FORMÅL?

At råbe op og få opmærksomhed er fint og godt på vej, men det er ikke nok at blive delt af mange. Der skal være en mening med galskaben, og budskabet skal være let at afkode. I skal selvfølgelig tænke jeres indhold ind i en større sammenhæng, jeres overordnede strategi, for at sikre, at I udnytter opmærksomheden og opnår den ønskede effekt. Så hvad er budskabet? Hvad vil I opnå?

2. HVILKEN FORM, SKAL I RÅBE I?

Det vigtigste er, at jeres content er værd at dele og let at dele – dvs. at I har et sjovt, skævt eller måske informativt koncept…, der bakker op om budskabet. Det have form af fx blog indlæg, e-mails, artikler, spil eller en video. Video er let at afkode, passer til mediet, og så er det velegnet til at kommunikere med følelser. Og følelser det er noget, der sælger og giver os lyst til at dele.

3. HVEM ER I?

Hvis I ved, hvem I selv er, og hvad I står for, jeres værdier, så er det muligt at udvikle den kreative ide, der vil kunne bakke op herom. Hvis I ikke har en rød tråd, i det I gør, så kan det være en god ide, at finde ud af det først.

4. HVOR SKAL I RÅBE?

Youtube og Facebook kender alle, men er det her, I rammer plet, eller skal I i stedet vælge mere nicheprægede communities? Det er helt essentielt at vælge den eller de rette kanaler. Det kræver selvfølgelig, at I ved, hvem jeres målgruppe er, og hvor de er. Ved I det – så er det let. Ved I det ikke, så kan I med fordel investere tid og ressourcer i at lære jeres målgruppe bedre at kende og definerer den skarpt.

5. HVORDAN PUBLISERER I JERES INDHOLD?

Når I så har lavet det lækre indhold, så er det tid til at publicere, men pas på, der er faldgrupper, der kan afholde jeres indhold fra at blive fundet fx på Youtube. Prioriter denne del af processen. Tag fat i nogen der ved, hvordan I mest hensigtsmæssigt griber det an eller læs mere om, hvordan I optimerer jeres online indhold i kommende blogindlæg.

God fornøjelse med flyvningen!

– Lektioner kan bestilles hos Go Wide.

Harald Rønneberg til nøgenyoga kan ses her.

Post your thoughts